CONTOH CERITA BUHUN BAHASA SUNDA
NINI-NINI
MALARAT JEUNG DELEG (GABUS) KASAATAN
Jaman
baheula aya nini-nini malarat teu kinten-kinten, papakéanana geus butut sarta
laip, disampingna ogé, ngan ukur bisa nutupan orat. Kitu deui dahar
leueutna salawasna ngan sapoé sakali baé, malah-malah sakapeung mah datang ka
potpisan sapoé dua poé henteu manggih-manggih sangu, ngan ukur nginum cai
wungkul. Ari buburuh dederep henteu kaduga jeung geus henteu laku,
wantu-wantu enggeus kolot kurang tanagana. Jadi kahirupanana taya deui
ngan tina ngaroroték baé dina tegal-tegal atawa kebon awi, ari beubeunanganana
dipaké nukeuran béas atawa cangkaruk ka tatanggana.
Pandéning imahna ngan sempil baé,
ditangkodkeun kana pongpok imah baturna, kitu ogé hateupna bilikna geus
balocor, wantu-wantu henteu aya pisan, anu daék nulung mangngoméankeun, ku tina
henteu boga sanak baraya, sumawona anak incu, éstuning nunggul pinang.Ari éta
nini-nini téh sakitu nya kokolotanana henteu pisan nyaho ka gusti Alah, ulahbon
ngalampahkeun téa kana paréntahna, jenenganana ogé henteu apal, pangrasana ieu
bumi jeung langit téh jadi sorangan baé, euweuh anu midamel.
Dina hiji mangsa éta nini-nini
geus dua poé henteu manggih-manggih dadaharan, sosoroh nukeuran sangu ka
tatanggana taya nu méré.Ti dinya manéhna tuluy ngajentul di imahna bari
humandeuar pokna, “Aduh, cilaka teuing diri aing ieu, nya ayeuna paéh
langlayeuseun téh”.Sanggeus ngomong kitu téh, tulcel, boga niat rék ngaroroték
deui ka tegal, bari sugan manggih dangdaunan atawa bongborosan nu ngeunah
dihakan, keur tamba ulah langlayeuseun teuing. Geus kitu bral leumpang
ngajugjug ka tegal kaso urut nyundutan, anu deukeut kana talaga, sarta di
sabeulahna deui nyandingkeun walungan gedé. Barang datang ka dinya, éta
nini-nini téh manggih lauk deleg pirang-pirang, rék pindah tina walungan kana
talaga. Sanggeus nepi kana tengah-tengah éta tegal kabeurangan, panon poé
geus kacida teuing panasna, jadi deleg kabéh awakna taluhur kukumurna, ku tina
seuseut datang ka henteu bisa maju leumpangna. Kusabab éta deleg kabéh
pada nyandang susah tanwandé manggih bilahi paéh kasaatan.
Di dinya éta nini-nini téh
bungah kacida, pikirna geus tangtu manggih untung meunang lauk pirang-pirang
boga keur nukeuran sangu. Tapi manéhna héran neuleu aya hiji deleg, anu
panggedéna ti sakabéh baturna, jeung deui leumpangna ogé pangheulana,
kawas-kawas nu jadi ratuna sarta bisaeun ngomong, pokna, “Samiun Alah kuring
neda hujan! Samiun Alah kuring neda hujan!” Kitu baé omongna bari
tatanggahan ka luhur. Ari ku nini-nini téh didéngékeun baé
saomong-omongna éta deleg téh, hayang nyaho kumaha kajadianana. Barang
geus kira-kira satengah jam lilana datang hujan gedé naker wani cileungcangan,
ti dinya éta deleg barisaeun deui leumpang tuluy kebat lumakuna, ari nini-nini
téh datang ka ngadégdég awakna tina bawaning tiris kahujanan sarta léngoh
balikna teu barang bawa.Kacaritakeun éta nininini téh sanggeus datang ka imahna
tuluy mikir bari ngomong di jero haténa, “Ih boa lamun aing ogé neda widi ka nu
ngaran Alah téh, meureun di paparin, ari piomongeunana mah nya cara deleg téa
baé, ngan bédana aing mah rék neda uwang.
Ti dinya éta nininini ség baé
tapakur di imahna, bari ngomong tatanggahan ka luhur nurutan sakumaha kalakuan
deleg téa. “Samiun Alah kuring neda uwang! Samiun Alah kuring neda uwang!” Kitu
baé omongna teu eureun jeung pikirna anték kacida panedana ka gusti Alah,
datang ka geus teu aya pikiran deui ka nu séjén.
Ari jalma anu imahna di tangkodan ku
imah nininini téh, banget ngéwaeunana, ku sabab gandéng jeung bosen, saunggal
poé unggal peuting ngadéngékeun omongna éta nininini, ngan kitu baé, taya pisan
répéhna. Tuluy baé nyentak ka nininini téh pokna, “Nini! Répéh aing gandéng,
ngan kitu baé euweuh deui kasab, moal enya Alah téh sumping ka dieu, seba duit
ka manéh; jeung kitu baé mah anggur ngala suluh, ngala daun ka leuweung meureun
aya hasilna; jeung deui; lamun manéh henteu beunang di carék, geura undur baé
imah manéh ulah ditangkodkeun ka imah aing.
Panyentakna éta nu boga imah
ku nininini henteu digugu, tonggoy baé ngomong nyuhunkeun duit ka Alah anggur
beuki tambah maksudna.Bareng geus nepi ka lima poéna, anu boga imah téh, beuki
kacida garétékeunana, henteu beunang dicarék, sarta dititah undur henteu los.
Ti dinya éta jalma tuluy nyokot karung goni beunang ngeusian ku beling, datang
ka pinuh sarta dipékprékan, supaya jejel ambih beurat, niatna rék dipaké
ngabobodo ka nini-nini téa, sina di nyanaan duit paparin Alah ragrag ti luhur,
jeung sugan nyeurieun ditinggang tonggongna, ku éta karung ambih kapok moal
ngomong kitu-kitu deui.
Kira-kira geus wanci sareupna
ku éta jalma karung téh dibawa naék ka para, tuluy diponcorkeun tina sipandak
ditindihkeun ka handap mener kana tonggongna nininini téh kalengger tina
bawaning nyeri. Ana geus inget, nénjo aya karung ngadungkuk kacida atoheunnana,
panyanana nya éta karung duit, paparin ti Alah.Anu boga imah téh suka seuri
nénjo kalakuan nini dug-dug deg-deg, semu banget atohna. Geus kataksir
piengkéeunana bakal meunang éra kabobodo, karana nu dikarungan téh tétéla pisan
yén beling.
Geus kitu karung téh disembah ku
nini-nini téh bari ngomong kieu, “Nuhun Alah! Nuhun! Naha loba-loba teuing
maparin duit téh, mana ari keur ajengan, aya kénéh nun?” Ti dinya tuluy geuwat
dibuka. Geus kitu kersana nu agung, dumadakan éta beling kabéh jadi duit, aya
uwang emas aya uwang pérak, jeung deui kumaha gedéna baé aya nu jadi ringgit,
aya nu jadi ukon.Ari isukna tatangga kabéh daratang ngadegdeg, yén éta
nini-nini meunang bagja boga duit pirang-pirang, asal tina dibobodo, malah
kapala distrik sumping ka dinya ngalayad, sarta tuluy dilaporkeun ka nagara
jeung ditétélakeun asal purwana. Ari timbalan ti nagara, éta nini-nini henteu
kaidinan cicing di kampung, bisi aya nu nganiaya dipaling duitna, jeung diurus
dipangmeulikeun lembur imah, katut eusina. Ti wates harita éta nini-nini téh
jadi sugih teu kinten-kinten.
Kitu deui dipikanyaah ku
menak-menak tina saregep kumawulana jeung tambah alus budina, kalulutan ku
jalma réa sobatna, tina suka tulung ka jalma-jalma nu miskin, sumawonna
ka nu keur kasusahan, margi ngaraskeun kadirina basa keur malarat
kénéh.Kacaritakeun éta jalma, anu méré karung beling téa, kabitaeun naker
neuleu éta nini-nini téa jadi beunghar, lantaran dibobodo karung beling ku
manéhna. Geus kitu boga niat hayang nurutan.
Ti dinya tuluy nganjang, sejana rék
badami, supaya dibales ku éta nini-nini téa sina nindih ku karung beling ka
manéhna, pokna, “Nini saterangna éta duit téh asalna beling beunang kula
ngarungan, dipaké ngabobodo ka sampéan, kusabab satadina kaula giruk
ngadéngékeun ajengan ngomong baé nyuhunkeun duit ka Alah, tatapi ahir-ahir éta
beling dumadakan wet jadi duit kabéh. Ku prakara éta ayeuna kaula rék
neda dibales ku sampéan, hayang ditinggang ku karung beling, karana tanwandé
jadi duit ogé cara nu geus kalampahan, tatapi kaula mah hayang ditinggang ku
dua karung, nu galedé, ambeuh kaula leuwih beunghar manan nini. Wangsul
nini téh, “Hadé heug baé geura tapakur, cara kaula baréto”. Ti dinya éta
jalma téh tuluy balik, sadatang ka imahna heug baé tapakur nurutan sakumaha
polahna nini-nini téa sarta ngomong, pokna, “Samiun Alah kuring neda uwang!
Samiun Alah kuring neda uwang!” Kitu baé omongna jeung pikirna ujub
kacida nangtukeun yén bakal meunang duit ti Alah dua karung goni parinuh.
Bareng geus nepi ka lima poéna, nini-nini téh tuluy ka imahna éta jalma nu keur
tapakur téa, bari mawa dua karung beling beunang méprékan, sarta tuluy dibawa
naék nka para, ti dinya heug éta dua karunganana ditindihkeun kana
tonggongna.Barang blug ninggang, sek baé kapaéhan malah-malah tulang tonggongna
datang kapotong.
Arina inget ngageuwat ménta
parukuyan ka pamajikanana, heug karung téh dikukusan, ari mentas dikukusan
tuluy disembah, bari ngomong nurutan cara omong nini-nini téa, pokna, “Nuhun
Alah! Nuhun! Naha maparin duit réa-réa teuing, mana ari keur ajengan? Aya
deui?”Barang geus tamat ngomong karungna dibuka, béh beling kénéh baé henteu
daékeun jadi duit, ti dinya kacida hanjakaleunana datang ka ngalembah rék
ceurik tina bawaning aral, ség baé bijil omongna suaban ngahina ka gusti Alah
pokna, “Ih naha Alah téh wét pilih kasih, dipangnyieunkeun duit sawaréh? Ari
kaula henteu? Jeung deui: kumaha naha atawa Alah téh geus diganti deui tayohna,
da nu baréto mah bisa nyieun duit ku beling, ari Alah nu jeneng ayeuna
tayoh-tayoh henteu bisaeun?
Ti wates harita éta jalma gering
heubeul pisan nyeri cangkéng, tatamba kapirang-pirang dukun. Tina aya kénéh
berkah Alah bisa cageur ogé, tatapi tanpadaksa, jadi bongkok tonggongna, datang
ka henteu kuat nyiar kahirupan rosa-rosa, lawas-lawas manéhna jadi malarat cara
nininini téa, kawas-kawas jadi tépa malaratna éta nini ka éta jalma téa.
Jaman
baheula sasatoan teh barisa ngomong kawas jelema biasa. Sakabeh sasatoan
hirupna teh sauyunan jeung tara mumusuhan. Ari anu dianggap mush ku sasatoan
teh ngan hiji, nyaeta paninggaran.Hiji poe si kuda Sebra jeung si Lutung keur ngalobrol.“Tung
jigana mah ngan bulu urang bae anu teu rupa-rupa warnana teh, nya?” ceuk si
kuda Sebra“Enya nya, nga urang bae nu goreng bulu teh. Tenjo tuh si Merah mah,
buluna mani rupa-rupa, “ tembal si Lutung.“Tung, kumaha lamun bulu urang teh
urang pulas bae ambeh rupa-rupa kawas batur!” ceuk si kuda Sebra.“Hayu bae,
ayeuna urang menta cetna heula ka patani, sugan bae bogaeun keneh, sesa eta
patani ngecet saungna” tembal si Lutung.
Bral bae si
Sebra jeung si Lutung arindit ka imahna patani, rek menta cek. Kabeneran di
imah patani aya keneh cet, tapi kari cet hideung.“bae lah cek hideung oge” ceuk
si Sebra, nya dibikeun bae cet teh ku patani ka Si Sebra jeung si
Lutung.Kacaritakeun si Sebra jeung si Lutung sasadian rek mulas bulu
maranehna.“urang heula ah nu dipulasna” ceuk si Sebra, “Sok bae lah” tembal si
Lutung bari prak mulas bulu si Sebra. Ari Warnana teh geus disatujuan ku
duanana oge, nyaeta warna belang. Ku sabab bulu si sebra mah bodas, nya warna
buluna teh jadi hideung bodas, mani alus katenjona oge.
Sanggeus
bulu si Sebra kabeh dipulasna, nya ayeuna bagean si Sebra mulas bulu si Lutung.
Ku sabab cetna di handap, nya ku si Sebra teh rek dikatempat nu rada luhur,
kakara ge cet teh rek dikaluhurkeun, na ari jeletit teh suku si Sebra digegel
sireum. Bakat ku kaget, nepi ka cet teh ragrag ngabanjur si Lutung nu keur diuk
handepan si Sebra. Nya atuh bulu si Lutung jadi hideung saawak-awak. Tah ti
harita lutung teh warna hideung.
SANGKURIANG
Dumasar
kana sasakala kasebut, dicaritakeun yén Raja Sungging Perbangkara indit moro.
Di tengah leuweung
Sang Raja miceun cai mani anu murag kana daun "cariang" (taleus
leuweung). Hiji babi leuweung bikang nu ngaranna Wayungyang anu keur tatapa
hayang jadi manusa nginum cai mani tadi. Wayungyang reuneuh sarta ngalahirkeun orok nu geulis. Orok geulis éta
dibawa ka karaton ku bapana sarta dibéré ngaran Dayang Sumbi landihan Rarasati.
Réa raja anu ngalamar DayanG Sumbi, tapi saurang ogé euweuh anu ditarima.
Tungtungna para raja silih perangan. Dayang Sumbi nyingkurkeun diri ka hiji
pasir dibaturan ku hiji anjing jalu nyaéta si Tunmang. Sabot keur uplek ninun, toropong
anu keur dipaké ninun kaén ragrag ka handap. Alatan ngarasa haroréam capé,
Dayang Sumbi ngucapkeun kecap-kecap anu teu dipikir panjang leuwih tiheula,
manéhna jangji yén saha ogé anu mangnyokotkeun toropong anu ragrag lamun lalaki baris dijadikeun salakina. Si Tumang mangnyokotkeun
toropong kasebut sarta dibikeun ka Dayang Sumbi. Dayang Sumbi ahirna
ngajadikeun si Tumang salakina sarta ahirna ngalahirkeun orok lalaki nu dibéré
ngaran Sangkuriang.
Sabot Sangkuriang keur moro di jero leuweung, manéhna nitah si Tumang pikeun ngudag babi bikang Wayungyang. Alatan si Tumang henteu nurutkeun, mangka dipaéhan ku Sangkuriang. Haté si Tumang ku Sangkuriang dibikeun ka indungna anu tuluy diasakan sarta didahar ku Dayang Sumbi. Sanggeus Dayang Sumbi nyaho yén anu didahar téh haté si Tumang, manéhna kacida ambekna sarta nakol sirah Sangkuriang ku siwur anu dijieun tina batok anu ngabalukarkeun tatu.
Sangkuriang indit ngumbara ngurilingan dunya. Sanggeus sakitu lila leumpang ka wétan ahirna manéhna mecenghul di kulon sarta tanpa sadar geus anjog deui ka padumukan Dayang Sumbi. Sangkuriang henteu apal yén putri geulis anu kapanggihna nyaéta Dayang Sumbi – indungna. Sangkuriang jeung Dayang Sumbi silih pikaasih sarta silih mitresna. Tanpa ngahaja Dayang Sumbi nempo urut tatu dina tarang Sangkuriang sahingga nyaho yén Sangkuriang téh anakna sorangan sarta megatkeun tali asih. Cacak kitu Sangkuriang tetep memaksa ngajak lakirabi ka Dayang Sumbi. Tungtungna Dayang Sumbi ménta sarat nu pamohalan kacumponan nyaéta sangkan Sangkuriang mangnyieunkeun parahu sarta situ dina waktu sapeuting ku cara mendet walungan Citarum. Sangkuriang nyanggupan ieu sarat.
Mangka Sangkuriang nyieun hiji parahu tina hiji tangkal anu tumuwuh di béh wétan, tutunggul tangkal éta robah jadi gunung Bukit Tunggul. Régangna ditumpukkan di palebah kulon sarta jadi Gunung Burangrang. Ku bantuan para guriang, bendungan ampir réngsé dipigawé. Dayang Sumbi reuwas, terus mendeko munajat ka Sang Hyang Tunggal ambéh maksud Sangkuriang henteu kabiruyungan. Dayang Sumbi ngahibar-hibat heulayan boéh rarang (lawon bodas hasil tinunanna), anu temahna ngahasilkeun cahaya caang jiga panonpoé nu rek meleték di béh wétan. Sangkuriang jadi ambek, dina puncak amarahna, bendungan anu aya di Sanghyang Tikoro dibedol, cocok (tutup) kamalir walungan Citarum dialungkeunana ka arah wétan sarta ngajanggélék jadi Gunung Manglayan. Cai Talaga Bandung ogé jadi surut deui. Parahu anu dipigawé kalawan hésé capé ditalapung ka arah kalér sarta robah wujud jadi Gunung Tangkuban Parahu.
Sangkuriang terus ngudag Dayang Sumbi anu dumadakan ngiles di Gunung Putri sarta robah jadi sagagang kembang jaksi. Sedengkeun Sangkuriang sanggeus nepi ka di hiji tempat anu disebut Ujungberung tungtungna ngiles ka alam gaib (Ngahiyang).
Sabot Sangkuriang keur moro di jero leuweung, manéhna nitah si Tumang pikeun ngudag babi bikang Wayungyang. Alatan si Tumang henteu nurutkeun, mangka dipaéhan ku Sangkuriang. Haté si Tumang ku Sangkuriang dibikeun ka indungna anu tuluy diasakan sarta didahar ku Dayang Sumbi. Sanggeus Dayang Sumbi nyaho yén anu didahar téh haté si Tumang, manéhna kacida ambekna sarta nakol sirah Sangkuriang ku siwur anu dijieun tina batok anu ngabalukarkeun tatu.
Sangkuriang indit ngumbara ngurilingan dunya. Sanggeus sakitu lila leumpang ka wétan ahirna manéhna mecenghul di kulon sarta tanpa sadar geus anjog deui ka padumukan Dayang Sumbi. Sangkuriang henteu apal yén putri geulis anu kapanggihna nyaéta Dayang Sumbi – indungna. Sangkuriang jeung Dayang Sumbi silih pikaasih sarta silih mitresna. Tanpa ngahaja Dayang Sumbi nempo urut tatu dina tarang Sangkuriang sahingga nyaho yén Sangkuriang téh anakna sorangan sarta megatkeun tali asih. Cacak kitu Sangkuriang tetep memaksa ngajak lakirabi ka Dayang Sumbi. Tungtungna Dayang Sumbi ménta sarat nu pamohalan kacumponan nyaéta sangkan Sangkuriang mangnyieunkeun parahu sarta situ dina waktu sapeuting ku cara mendet walungan Citarum. Sangkuriang nyanggupan ieu sarat.
Mangka Sangkuriang nyieun hiji parahu tina hiji tangkal anu tumuwuh di béh wétan, tutunggul tangkal éta robah jadi gunung Bukit Tunggul. Régangna ditumpukkan di palebah kulon sarta jadi Gunung Burangrang. Ku bantuan para guriang, bendungan ampir réngsé dipigawé. Dayang Sumbi reuwas, terus mendeko munajat ka Sang Hyang Tunggal ambéh maksud Sangkuriang henteu kabiruyungan. Dayang Sumbi ngahibar-hibat heulayan boéh rarang (lawon bodas hasil tinunanna), anu temahna ngahasilkeun cahaya caang jiga panonpoé nu rek meleték di béh wétan. Sangkuriang jadi ambek, dina puncak amarahna, bendungan anu aya di Sanghyang Tikoro dibedol, cocok (tutup) kamalir walungan Citarum dialungkeunana ka arah wétan sarta ngajanggélék jadi Gunung Manglayan. Cai Talaga Bandung ogé jadi surut deui. Parahu anu dipigawé kalawan hésé capé ditalapung ka arah kalér sarta robah wujud jadi Gunung Tangkuban Parahu.
Sangkuriang terus ngudag Dayang Sumbi anu dumadakan ngiles di Gunung Putri sarta robah jadi sagagang kembang jaksi. Sedengkeun Sangkuriang sanggeus nepi ka di hiji tempat anu disebut Ujungberung tungtungna ngiles ka alam gaib (Ngahiyang).
Si Pucuk Kalumpang
Kacaritakeun Ki Waruga
rek ka dayeuh ninggalkeun istrina, Ambu Waruga, nu keur kakandungan. Manehna
peupeujeuh ka Ambu Waruga, lamun eta orok nu lahir teh lalaki, omat cing
dirawat nu hade sangkan bisa ngabantuan Ki Waruga lamun geus gedena, lamun
orokna awewe, piceun bae parabkeun ka si Jelug, hayam jago ingon-ingonna.
Ambu Waruga teu tega
pisan inget parentah salakina Ki Waruga, nyaho yen nu lahir teh orok awewe.
Kacida bingungeunana Ambu Waruga, orok beureum teh dititipkeun ka Nini Paraji.
Rek ngabohong we ka salakina mah, gerentes hatena, rek dibejakeun yen orok
teh geus dicangcang tuluy diparabkeun ka si Jelug. Padahal si orok teh
dititipkeun ka Nini Paraji. Orok awewe teh dingaranan Si Pucuk Kalumpang.
Si Jelug, hayam jago
teh bebeja ka Ki waruga sanggeus datang ti dayeuh. Manehna teu ngadahar daging
orok, ngadahar balina hungkul. Orokna mah dibawa ka leuweung ku Nini Paraji.
Kacida ambekna Ki Waruga, Ambu waruga nu sieun ku salakina tuluy nysusul ka
Nini Paraji rek mawa Si Pucuk Kalumpang ka salakina.
Kacida teu tegaeunana Ambu Waruga, ningal budakna nu geus gede nya geulis kudu dibikeun ka salakina nu geus nyiapkeun taraje bedog keur budakna. Ku katelengesna Ki Waruga keukeuh nitah si Pucuk Kalumpang naek kana taraje bedogna nepi ka saawak-awak pararotong tuluy diparabkeun ka si Jelug. Ku Ambu waruga dikumpulkeun tulang-tulang sesa si Jelug, tuluy dikubur.
Hiji poe aya raja nu sering ngimpi yen aya hiji mojang nu menta tulung kamanehna. Ku kasaktianana, Si Pucuk Kalumpang teh dihirupkeun deui, dijadikeun permaisuri. Si pucuk Kalumpang ngajak Ambu Waruga jeung Nini Paraji hirup babarengan di keraton. Ari Bapana, Ki Waruga, jeung si Jelug dihukum ku raja.
Comments
Post a Comment
Harap setelah membaca Postingan beri komentar dengan kritik dan saran yang membangun. supaya blog ini dapat terus berkembang. Jangan lupa untuk share artikel dengan klik tombol Google+, Facebook, Twitter, Dll. Terima kasih :)